dinsdag 18 september 2012

Mata Hari deel 4 Indië




Als echtgenoten vertrokken Rudolfh en Margaretha in 1897 naar Nederlands-Indië, waar MacLeod gelegerd was. Na enige jaren, toen was gebleken dat Margaretha en Rudolf in geen enkel opzicht bij elkaar pasten, keerde het echtpaar terug naar Nederland. In 1902 werd de scheiding van tafel en bed uitgesproken en besloot Margaretha naar Parijs te vertrekken.
  
Ik heb de achtertuin gemaakt van hun woning te Medan Nederlands Indië
 De Baboe is het eten aan het voorbereiden, de spanningen liepen al hoog op tussen Margreet en John. Er zijn geen originele foto's van Indië, dus gebruikte mijn fantasie.
  










Haar dochtertje Non ( Jeanne Louise)

Als koosnaam Nonna genoemd.
Dat vertaald in Indonesië (meisje) betekend

 

Majoor MacLeod.
Hier samen met zijn oogappel , Jeanne Louise                               

  
De kleine jongen Norman John, met zijn vader,
het zoontje van Margaretha en Rudolfh.

Bloemen
maken is een tijdrovend werkje en erg leuk om te doen.
Dat was mede de reden dat ik voor een achtertuintuin koos.
 Hoe ik de tropische klimop maakte,
laat ik een beetje zien bij mijn workshops . 
Was Hun huwelijk al weinig briljant, het echtpaar MacLeod onderging een zware beproeving, toen in de zomer van 1899 hun oudste kind Norman kwam te overlijden. De kinderen waren vergiftigd door de baboe, in opdracht van haar man. Omdat hij kwaad was op MacLeod. Dit werd gedaan door fijn gesneden haar in het eten te doen (oude Indiase gewoonte.) Norman stierf, maar zijn een jaar oude zusje Non wist men te behouden. 



Dit werd gedaan door fijn gesneden haar in het eten te doen (oude Indiase gewoonte.) Norman stierf, maar zijn een jaar oude zusje Non wist men te behouden.
 
  




MacLeod besloot eind 1900 ontslag uit dienst te nemen En keerde in maart 1902,
naar Nederland terug.
Normans  grafje te Medan.


Een klein stukje, uit het boek dat Adam Zelle zelf schreef begin 1900, zijn deze brieven.
Ik heb een boek in mijn bezit en is een waardevolle aanwinst voor mijn persoonlijke Mata Hari verzameling.


1 Zu 12 schreef erover.


3 opmerkingen:

Rosamargarita zei

Una escena impresionante y muy bien documentada.
Felicitaciones por la publicación
Un abrazo
GRACIAS por no tener palabra de verificación

Rosamargarita zei

Olvidé decirlo:
Me gusta mucho, lo comparto en Google, en Facebook, En mi blog... muchas miniaturistas estarán encantadas de conocer tus trabajos!

Giac zei

Hallo Conny,
Ik hou van de manier waarop je verhalen te interpreteren in miniaturen. Uw verbeelding is zo leuk en ik hou gewoon van het werk dat je doet. Elk detail is zo goed gedaan en je denkt aan alles.
Great work.
Dikke knuffel,
Giac

De Mata Hari pop kleden.

De dansende Mata Hari pop, heeft Annemarie Kwikkel mij mee geholpen. Zij heeft de pop gemaakt. En ik heb haar gekleed . ...